
Werkveld
Hoe gaat het werkveld om met conflicten?
Bedrijven hebben vaak een protocol met procedures en regelementen, beschrijvende hoe ze moeten reageren bij conflicten. Zeker bij bedrijven waar conflicten met bezoekers/ klanten/ cliënten/ patiënten vaak voorkomt / te verwachten valt zijn deze procedures goed uitgeschreven en weten medewerkers precies wat er van ze wordt verwacht en hoe er in een dergelijke situatie gewenst wordt te reageren als vertegenwoordiger van het bedrijf. Er is vaak een omvangrijk en toegankelijk formeel en informeel circuit opgezet omtrent conflicthantering binnen bedrijven.
Tips voor in de praktijk
Een aantal tips die we graag aan managers willen meegeven voor het hanteren van conflicten danwel bij het bemiddelen van conflicten.
- Blijf geduldig.
- Luister aandachtig.
- Laat betrokkenen hun verhaal doen/uitrazen alvorens naar een oplossing te zoeken.
- Zoek naar een gemeenschappelijk belang.
- Laat betrokkenen inzien dat dit conflict voor geen van beide voordelig is en dit zeker ook voor hun eigen belang niet voordelig is/welwillend maken voor een oplossing.
- Zoek naar het verhaal áchter het verhaal, je weet enkel de druppel die de emmer deed overlopen/ het topje van de ijsberg.
- Vraag naar wat betrokkenen nou graag als ideale oplossing zien, de wildste en meest onmogelijke oplossingen mogen hierbij worden aangedragen.